Комплексная работа
10 клас
- З прапанаваных гукаў складзіце словы і запішыце іх арфаграфічны варыянт.
- [т], [к], [а], [і], [п’], [ч], [ы], [п], [ш]
- [н’], [а], [ц’], [п], [э], [г], [а]
- [j], [а], [р], [с], [з’], [т], [э]
- [л’], [і], [г], [р], [в], [а], [у], [н], [к’], [ц]
- Запішыце словы, раскрыўшы дужкі і згрупаваўшы паводле напісання.
(Віцэ)канцлер, (мала)вядомы, (агульна)адукацыйны, (грос)майстар, (вярні)дуб, (ніжэй)падпісаны, (добра)арганізаваны, (бліц)турнір, (пладова)ягадны, (сарві)галава, (экс)чэмпіён, (гоф)маршал, (абсалютна)празрысты, (дып)кур’ер, (паўночна)беларускі, (беспрацэнтна)выйгрышны.
разам |
праз злучок |
асобна |
- Запішыце па-беларуску.
Клочок волос |
|
Клочок шерсти |
|
Клочок сена |
|
Клочок земли |
|
Клочок бумаги |
|
Клочок ткани |
|
- Вызначце “чацвёртае лішняе” слова з пункту гледжання словаўтварэння ці марфемнай будовы слова. Свой адказ абгрунтуйце.
- грыбнік, настаўнік, дворнік, мельнік;
- пазмятаць, пазваць, пазразаць, пазносіць;
- каласіцца, апранацца, мыцца, вучыцца;
- нагаварыцца, наслухацца, насмяяцца, наглядзецца.
- Запоўніце табліцу.
Беларускі варыянт |
Рускі варыянт |
Як паслаў, так і выспішся. |
|
|
Рыбак рыбака видит издалека.
|
|
Утро вечера мудренее.
|
За дзедам шведам |
|
|
Олух царя небесного
|
- Як расшыфраваць складаныя словы (кампозіты)?
Рацыя, мапед, касмабачанне, тол, эсмінец, Бенілюкс.
- Укажыце від даданай часткі і сродак сувязі паміж часткамі сказа.
1) Якая птушка, такое і гняздзечка.
2) Юнак добра спраўляецца са сваімі абавязкамі, хоць работы – возам не павязеш.
3) Добра, што кончыўся дождж.
4) Лепей трошку зрабіць, чым багата нагаварыць.
5) Маладзец, Ігнат, што сказаў.
- Адкажыце на пытанні.
- У якой назве лічэбніка колькасць гукаў роўная колькасці лічбы?
- Якім чынам словы камень, локаць, цьма, капа звязаны з лічэбнікамі?
- Што абазначаюць словы жывеце, мыслеце, дабро, есць, людзі, глаголь, ферт, тверда? Ці маюць гэтыя словы адпаведнікі ў сучаснай мове?
- Якія беларускія паэты выявілі сваё творчае крэда, погляды на прызначэнне паэта і паэзіі ў прыведзеных цытатах? Назавіце творы.
1) Я буду маліцца і сэрцам, і думамі,
Распетаю буду маліцца душой,
Каб чорныя долі з мяцеліцаў шумамі
Ўжо больш не шалелі над роднай зямлёй.
2) Трэба з сталі каваць, гартаваць гібкі верш,
Абрабіць яго трэба з цярпеннем.
3) Эх, скручу я дудку!
Такое зайграю,
Што ўсім будзе чутка
Ад краю да краю!
- Пазнайце літаратурных герояў па прыведзеных цытатах. Назавіце аўтара і твор.
- “І па ўсіх гарадах разышлася слава пра яе мудрасць і добрыя здольнасці да навук, і красу цялесную, бо была яна прыгожая надта абліччам.”
- “Яе твар – цуд прыгажосці, постаць высокая, велічная; адзенне з дарагіх дыяментаў і перлаў, жыве ў палацы, якога ты ніколі не бачыў.”
- “Яе жаночая работа // І гэта вечная турбота // То каля печы, то на полі, // Сказаць, не зводзіцца ніколі. // Адно прыпыніш – там другое, // Глядзіш, як бачыш, набяжыць, // І ручак некалі злажыць – жыццё жаночае такое.”
- “Каб як узор гэту жанчыну слаўную перад вачыма мелі, у добрых справах і ў любові да айчыны не толькі жанчыны, але і мужчыны прыклад бралі і ўсялякай працы і скарбаў для паспалітага дабра і для айчыны не шкадавалі.”
- “Хараства такога ў свеце // не было, не будзе; // Аб ёй людзі гаварылі, // Як аб нейкім цудзе. // Як маліны, яе губкі, // А твар, як лілея, // Як дзве зоркі, яе вочы, // Гляне – свет яснее.”
Вернуться в раздел Задания для подготовки к олимпиаде