Комплексная работа
11 клас
- Спішыце тэкст, аформіце яго ў адпаведнасці з арфаграфічнымі і пунктуацыйнымі нормамі сучаснай беларускай літаратурнай мовы.Укажыце стыль тэксту.
Палес..е. В..лізарны в..лічна-дзівос..ны і та..мнічы край у сам..м цэнтры ..ўропы. На сотні кіл..метраў ра..па..церліся тут глухі.. лясы ба..ністыя бал..ты. Гэты край за..сёды быў зага..кай уяўля..ся закінутым н..а..крытым н..спасці..нутым с..ветам які ўжо ў часы с..рэдн..веч..а вабіў да с..бе чуж..земцаў. Амаль на тыс..чу кіл..метраў ця..нецца тут Прып..ць гало..ная р..ка Палес..я. Ба..ністыя ўлон..і не..лічонае мно..тва рэк рэчак і ручаё.. утвараюць унікальнае прыро..нае асярод..е роўнага якому бадай няма. Гамоняць векавыя пу..чы у пы..най з..л..ніне-квец..ні лугі перале..кі і сяро.. іх старажытны.. пас..лішчы
(Пятро Сабіна)
- Знайдзіце пятае лішняе.
Палан…з, шын…ль, фан…тыка, м…даль, нэцк…
Камп’ют…р, лід…р, менедж…р, Юпіт…р, шніц…ль.
Сальта-мартал…, с…мнаццаць, в…лікамучанік, л…гкадумны, в…люр.
Гр…смайстар, м…вазнаўства, шт…год, ст…годдзе, к…нтрігра.
Пра…нфармаваць, пра…снаваць, пра…граць, пра…люстраваць, пра…ранскі.
- З пункту погляду асіміляцыйных працэсаў выпішыце лішнія словы.Растлумачце.
(1 бал + 1бал за тлумачэнне).
Падлячыцца, укленчыць, узлесак, аблюбаваць.
Падробка, рэдзька, распрэгчы, разносчык.
З’ехаць, аб’інелы,В’етнам,між’ярусны.
Расчасаць, нарэжце, зжаўцелы, расшукаць.
- Знайдзіце словы недакладнага ўжывання,замяніце іх і запішыце выпраўленыя выразы побач.
Панесці ахвяры -
Выкладаць курс лекцый -
Абагуліць маёмасць -
Несуцяшальнае гора -
Прыгожая і рухомая жанчына -
- 5. . Перакладзіце словы на беларускую мову. Пастаўце націск у беларускім варыянце гэтых слоў.
Усы, случай, жаллюзи, новость, спина, суповой, цыган, тяжесть, трапеза, форзац, говядина, привидение, приятель, ракушка, мизинец, индустрия.
- Запішыце словамі лічэбнікі ў патрэбнай форме.
Адзін з 274 абітурыентаў -
Гэтай сасне гадоў 200 -
Паміж 2 маладымі бярозкамі -
Сустрэліся на 65 кіламетры -
У вёсцы 50 дамоў -
- Перакладзіце на беларускую мову.
По окончании университета, пришел позже всех, опоздать из-за болезни, плавать по морям и океанам, изменять по склонам, проверить по орфографическому словарю, увидеть сквозь туман, спросить насчет работы, действовать согласно приказу, идти по городу.
- Расстаўце знакі прыпынку ў сказе, адзначце колькасць прэдыкатыўных частак у сказе.
Цёпла утульна ў асенняе лета але ўжо вока журботна заўважае жоўта-рудаватае лісце чырвані ў якім большае з кожным днём бачыць апусцелыя сухабелыя палі пацукравелыя яблыкі ў садах і самотную пажаўцеласць на дварэ якая наганяе незразумелы сум калі сонца прыхаваецца за хмару і свеціць адтуль ярка але неяк самотна.
9.Запоўніце табліцу
Назва твора |
Аўтар (прозвішча ці псеўданім) |
Жанр |
“Сэрца на далоні” |
|
|
“Знак бяды” |
|
|
“Пошукі будучыні” |
|
|
“Роднае карэнне” |
|
|
“Вечар” |
|
|
“Каласы пад сярпом тваім” |
|
|
“Тутэйшыя” |
|
|
“Зорка Венера” |
|
|
Заданне 10. Пазнайце пісьменніка па прыведзенай характарыстыцы.
1) Нарадзіўся ў Оршы, аўтар першага беларускага гістарычнага рамана пра пярэдадзень паўстання 1863 года.
2) Аўтар сацыяльна-філасофскага рамана пра драматычны лёс беларусаў у часы Першай і Другой сусветных войнаў. У рамане стварыў сімвалічныя вобразы “ўкрадзенага маленства” і “вялікага скрыжавання”.
3) Аўтар першага беларускага сатырычнага рамана пра анамаліі грамадскага жыцця 1920-х гадоў. У рамане вывеў сатырычны тып кар’ерыста, прыстасавальніка, падхаліма.
Вернуться в раздел Задания для подготовки к олимпиаде