Тэма: Правапіс е, ё, я
Мэта: плануецца, што к заканчэнню ўрока вучні будуць ведаць:
-правіла вымаўлення е, ё, я;
- правіла напісання галосных е, ё, я ў спрадвечна беларускіх і запазычаных словах;
- пра свята Масленіца.
умець:
-вызначаць націскны, першы і другі пераднаціскныя склады;
-адрозніваць каранёвае я;
-адрозніваць словы іншамоўнага паходжання;
-ужываць новыя словы ў маўленні.
Задачы асобаснага развіцця:
садзейнічаць развіццю маналагічнага і дыялагічнага маўлення, фарміраванню пазнавальных уменняў;
ствараць умовы для выхавання шаноўных адносін да культуры, традыцый нашага народа.
Ход урока
1.
Настаўнік заходзіць у клас.
Добры дзень у хату! Прывітанне, паважаныя госці, дарагія вучні. У нашым класе свята – праводзіны Зімы.
Хлопчыкі, добра будзем працаваць, адзавіцеся?
Дзяўчаткі, атрымаем самы вялікі бал, адклікнецеся.
А гэта што за госці? Толькі зачараваныя нейкія? Дзеткі, давайце скажам: “Госцейкі, прачніцеся”.
1 вучань. З Зімою хочам развітвацца, а чакаем Вясну-красну. Паглядзіце на наша сонейка, веснавое яно.
2 вучань. Птушка- птушачка, адчыняй вясну, замыкай зіму!
(вучні спяваюць, граюць)
Усе разам. Прыйдзі, прыйдзі, Вясна, у нас сёння Масленіца!
Паглядзіце на дошку, расшыфруйце нашы малюнкі.
Тэма, мэта ўрока
Настаўнік
Настаўнік. А зараз, мае дарагія вучні, звернемся да свята.
Узнікненне Масленіцы абумоўлена доўгай і суровай зімой, жаданнем перад пачаткам вясны закончыць зімовыя будні, падрыхтавацца да пачатку палявых работ, да новага перыяду жыцця.
Наша Масленіца гадавая.
Яна госцейка дарагая.
- Праверка дамашняга задання
Індывідуальныя заданні, заданні на дошцы, праверка дамашняга задання на пачатку ўрока.
1)Адна група працуе з лагічна-смыславымі гексамі.
2)Група дзяцей атрымала заданне-эксперымент. ( Зрабіце апытванне на вуліцы ў незнаёмых людзей, дома - у сваіх родных.
3) вучань працуе з дамашнім практыкаваннем
Складзіце і запішыце сказы са словамі: Зіма, свята, каляндар, Масленіца. Растлумачце арфаграмы. Зрабіце сінтаксічны разбор аднаго сказа
3) праца з алгарытмам і заданнем “Падумай і запішы”
Алгарытм
1. Вызначы |
|||
беларускае слова |
запазычанае слова |
||
2. Пастаўце націск (ё пішацца заўсёды пад націскам) |
|||
1 склад перад націскам |
2, 3 склад перад націскам, паслянаціскныя склады |
Каранёвае я пішацца незалежна ад месца націску |
У 1-ым складзе перад націскам |
Я
|
Е |
Е |
Е |
Падумай і запішы правільна
- Дз..журны
- М..ккаваты
- Ц..гавіты
- Бал..рына
- С..л..нін
- Высв..тліць
- Ц..жкаваты
- Дз..вяты
- Він..грэт
- Г..рой
Калі ў вас усё правільна, на лісце самаацэнкі пастаўце 1 бал.
Вучні робяць вывад на прыкладзе гексаў
Настаўнік. Давайце правядзем размінку для вачэй.
Сімвалы Масленіцы
- Праца з тэкстам
(настаўнік чытае)
Масл..ніца… Гэта св..та не мае ў кал..ндары канкрэтнай даты, а пачынаецца за восем тыдняў да Вялікадня. Працягваецца Масл..ніца тыдзень, які так і называецца – масл..нічны або сырны.
Паходжанне назвы “Масл..ніца” зв..зваецца з парой, калі пачыналася новае малако, а затым тварог і масла. Пагэтаму ўзнікла традыцыя пакланення Воласу, што з’..ўляўся ап..куном жывёлы. На Беларусі Масл..ніца, як провады зімы, накладваліся на Гуканне в..сны.
У гэтым годзе Масл..ніца св..ткуецца ў пачатку сакавіка.
- Дайце тэксту назву і вызначце яго тэму.
- Растлумачце паходжанне назвы “Масленіца”.
- Якому богу ў свята пакланяліся беларусы?
- Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, абгрунтуйце свой адказ.
Праверце свае адказы на слайдзе, прастаўце балы ў ліст самаацэнкі
- Хвілінка-адпачынка
Настаўнік. А зараз адпачнём.
Псіхалагічны эцюд “Снегапад”
Устаньце, калі ласка. Заплюшчыце вочы і ўявіце снегапад. Сняжынкі падаюць зверху, падстаўце ім свае далоні. Снег гусцее, гусцее. Падзьміце на сняжынкі, пагрэйце шчокі, апусціце рукі. Вось і сонейка выглянула. Хутка прыйдзе вясна. Ад гэтага вам прыемна, хораша…
Паведамленне вучня-этнографа
Настаўнік. А зараз старонка “Цікава ведаць”. У ролі этнографа выступіў вучань.
Паслухайце, як святкавалася Масленіца кожны дзень
Вучань. Кожны дзень Масленічнага тыдня меў сваю назву і сімвалічнае напаўненне:
Панядзелак – сустрэча.
Трэба было змайстраваць з саломы ляльку-масленіцу, задобрыць салодкім.
Аўторак – зайгрышы.
Моладзь з раніцы ладзіла катанне з ледзяных і снежных горак, выглядалі сабе суджаных.
Серада – лакамка.
Цешчы (маці жонкі) запрашалі зяцёў на бліны.
Чацвер – шчыры чацвертак.
Гулялі на “ўсю катушку”.
Пятніца – цешчыны вячоркі.
Зяць карміў любімую цешчу блінамі.
Субота – залоўчына гасцяванне.
Маладая нявестка запрашала сваіх бацькоў ў дом мужа на бліны.
Нядзеля – провады Масленкі, або Даравальная нядзеля.
Прасілі прабачэнне ва ўсіх, спальвалі саламянае пудзіла, а попел развейвалі па полі – на добры ўраджай.
- Творчая лабараторыя
А зараз звяртаемся да творчай лабараторыі “Жыцце пражыць - не поле перайсці”
Этнаграфічная лабараторыя “Святочны стол”
Працуйце камандай.
- Размяркуйце кожную назву стравы аднаму вучню.
- Разгледзьце стравы. Знайдзіце кожнай страве назву і тлумачэнне.
- Устаўце прапушчаныя літары ў сваім слове і тлумачэнні, назавіце літары, растлумачце іх правапіс
- Зрабіце рэкламу кожнай страве. Пачынайце сваё выказванне звароткамі.
С..л..дзец
В..рашчака
Крупнік
Куцця масл..нічная
Студзіна
Рыба, якая ўжываецца ў ежу ў салёным і вэнджаным выгл..дзе
Рэдкая мучная страва з м..сам, каўбасой, рознымі прыправамі
Крупяны суп; крупеня, забелены прасяны крупнік
Каша з ячных або іншых круп
Студзіна і – квашаніна, халадзец
Творчая лабараторыя. Лялька “Масленіца”
Працуем камандай
Размяркуйце ролі
1 і 2 вучань працуе з паперай
3 вучань дапамагае склейваць
4 вучань – праца са словамі з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”. Устаўце літары, растлумачце правапіс.
Н..дзеля на Масленічным тыдні – апошні дзень перад В..лікім постам.
У гэты дзень праводзілі зіму, Масл..ніцу. Пудзіла апошні раз вадзілі па в..сцы і спальвалі на в..лікім вогнішчы.
Спальванне суправаджалася песнямі, танцамі. Карагодамі пратоптвалі снег да той пары, пакуль пад нагамі не праглядвалася чорная з..мля. Гэтымі рухамі абуджалі з..млю.
У некаторых рэгіёнах усходняга Палесся апошні дзень Масленіцы стаў дн..м, калі гукалі-зазывалі в..сну.
Дамашняе заданне
Матэматычная лабараторыя “Прыгатуем бліны”
Св..точныя в..сновыя бліны (адна порцыя)
1 ..йка
1 шкл..нка малака
0, 2 сталовыя лыжкі цукру
1 шкл..нка мукі
|
Св..точныя в..сновыя бліны (на тры порцыі) |
- Падлічыце прапорцыі на тры порцыі, запішыце ў другі слупок.
- Знайдзіце словы з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”, устаўце літары, растлумачце арфаграмы.
- Прыдумайце і запішыце свае прыклады на гэта правіла.
Прэзентуйце свой рэцэпт, выкарыстоўваючы звароткі, пачынаючы наступнымі словамі:
- “Паважаныя госці, вучні нашага класа, мы прадстаўляем рэцэпт бліноў (калі можаце, напячыце бліны)
Песня-карагод “Жавароначкі, прыл..ціце”
Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, растлумачце іх правапіс
Жавароначкі, прыл..ціце,
В..сну красную прын..сіце,
Каб сон..йка засв..ціла,
Каб снег белы растапіла,
Каб садзікі раскв..ціла.
Жавароначкі, прыл..ціце,
З..млю-матухну абудзіце
І дожджыкам напаіце,
Каб травачкі нарасціла,
Каб волікаў накарміла.
Жавароначкі, прыл..ціце,
Цёпла лец..йка прын..сіце,
А зімачку прыб..рыце,
Бо зімачка надаела –
Нам хлебушкі пераела.
- Тэставыя заданні
Астатнія працуюць з тэставымі заданнямі
- Літара я пішацца:
а) у першым складзе перад націскам;
б) у паслянаціскных складах;
в) у словах з каранёвым я незалежна ад месца націску;
г) у другім, трэцім складзе перад націскам.
- Літара е пішацца:
а) у запазычаных словах у першым складзе перад націскам;
б) заўсёды пішацца пад націскам;
в) у словах ед-, ет-;
г) у іншых ненаціскных складах (акрамя першага)літара е захоўваецца .
- Устаўце прапушчаныя літары
З..л..нь – з..лёны, з..л..наваты.
Ц..гнік – ц..гнікі.
Л..генда, к..фір, Г..расім, м..даль, с..ржант, пл..яда, с..рвіз.
Вы правяраеце свае тэставыя заданні, балы прастаўляеце ў лісты самаацэнкі.
- Падвядзенне вынікаў
Прыем “пяць пытанняў”
Хто? (Хто з’яўляецца галоўным персанажам свята масленіцы?)
Што? (Што гатуюць на Масленіцу?)
Калі? (Калі адзначаецца Масленіца у гэтым годзе?)
Дзе? (Дзе спатрэбяцца веды пра аправапіс літар е, ё, я?)
Як? (Як пішацца літара е ў запазычаных словах?)
- Рэфлексія
Прыём “Завяршы фразу”
Я даведаўся…
Я змог…
Я навучыўся…
Я зразумеў, што…
Мяне здзівіла…
Мне было цікава…
Мне захацелася…
Я задумаўся над тым, што…
Працягніце, калі ласка, выраз:
- сёння на ўроку я зразумеў…
- урок даў мне для жыцця…
- пасля ўрока мне захацелася
- Дамашняе заданне
Напісаць сачыненне”Масленіца …”
Знайсці і вывучыць масленічныя песні, падкрэсліць словы з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”
- Выстаўленне і каменціраванне адзнак
Ліст самаацэнкі вучня……………………………………………………
№ п/п
|
Самастойная работа Праца з гексамі Дамашняе заданне |
Праца з тэкстам |
1. Тэст 2. Лабараторыі |
Усяго |
|
1 бал (калі ўсё правільна), 0 – калі сць памылкі |
1 бал за адно заданне (4 балы) |
1-2 заданне – па 1 балу, 3 заданне – 3 балы (5 балаў) |
|
|
|
|
|
|
Праца з тэкстам
Масл..ніца… Гэта св..та не мае ў кал..ндары канкрэтнай даты, а пачынаецца за восем тыдняў да Вялікадня. Працягваецца Масл..ніца тыдзень, які так і называецца – масл..нічны або сырны. Паходжанне назвы “Масл..ніца” зв..зваецца з парой, калі пачыналася новае малако, а затым тварог і масла. Пагэтаму ўзнікла традыцыя пакланення Воласу, што з’..ўляўся ап..куном жывёлы. На Беларусі Масл..ніца, як провады зімы, накладваліся на Гуканне в..сны. У гэтым годзе Масл..ніца св..ткуецца ў пачатку сакавіка.
|
1. Дайце тэксту назву і вызначце яго тэму. 2. Растлумачце паходжанне назвы “Масленіца”. 3. Якому богу ў свята пакланяліся беларусы? 4. Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, абгрунтуйце свой адказ АДКАЗЫ 1.______________________________________ 2.______________________________________ _______________________________________ 3.______________________________________ _______________________________________ 4. _____________________________________ _______________________________________ _______________________________________
|
За кожнае заданне адзін бал |
Усяго: |
Тэставыя заданні
2. Літара я пішацца: а) у першым складзе перад націскам; б) у паслянаціскных складах; в) у словах з каранёвым я незалежна ад месца націску; г) у другім, трэцім складзе перад націскам. 2. Літара е пішацца: а) у запазычаных словах у першым складзе перад націскам; б) заўсёды пішацца пад націскам; в) у словах ед-, ет-; г) у іншых ненаціскных складах (акрамя першага)літара е захоўваецца . 3. Устаўце прапушчаныя літары З..л..нь – з..лёны, з..л..наваты. Ц..гнік – ц..гнікі. Л..генда, к..фір, Г..расім, м..даль, с..ржант, пл..яда, с..рвіз.
|
Адказы : 1.____________________________
2.____________________________
3._________________________________
___________________________________
_____________________________________
|
5 балаў:1 –1, 2 – 1, 3 – 3
|
Балы: |
Тэма: Правапіс е, ё, я
Мэта: плануецца, што к заканчэнню ўрока вучні будуць ведаць:
-правіла вымаўлення е, ё, я;
- правіла напісання галосных е, ё, я ў спрадвечна беларускіх і запазычаных словах;
- пра свята Масленіца.
умець:
-вызначаць націскны, першы і другі пераднаціскныя склады;
-адрозніваць каранёвае я;
-адрозніваць словы іншамоўнага паходжання;
-ужываць новыя словы ў маўленні.
Задачы асобаснага развіцця:
садзейнічаць развіццю маналагічнага і дыялагічнага маўлення, фарміраванню пазнавальных уменняў;
ствараць умовы для выхавання шаноўных адносін да культуры, традыцый нашага народа.
Ход урока
1.
Настаўнік заходзіць у клас.
Добры дзень у хату! Прывітанне, паважаныя госці, дарагія вучні. У нашым класе свята – праводзіны Зімы.
Хлопчыкі, добра будзем працаваць, адзавіцеся?
Дзяўчаткі, атрымаем самы вялікі бал, адклікнецеся.
А гэта што за госці? Толькі зачараваныя нейкія? Дзеткі, давайце скажам: “Госцейкі, прачніцеся”.
1 вучань. З Зімою хочам развітвацца, а чакаем Вясну-красну. Паглядзіце на наша сонейка, веснавое яно.
2 вучань. Птушка- птушачка, адчыняй вясну, замыкай зіму!
(вучні спяваюць, граюць)
Усе разам. Прыйдзі, прыйдзі, Вясна, у нас сёння Масленіца!
Паглядзіце на дошку, расшыфруйце нашы малюнкі.
Тэма, мэта ўрока
Настаўнік
Настаўнік. А зараз, мае дарагія вучні, звернемся да свята.
Узнікненне Масленіцы абумоўлена доўгай і суровай зімой, жаданнем перад пачаткам вясны закончыць зімовыя будні, падрыхтавацца да пачатку палявых работ, да новага перыяду жыцця.
Наша Масленіца гадавая.
Яна госцейка дарагая.
- Праверка дамашняга задання
Індывідуальныя заданні, заданні на дошцы, праверка дамашняга задання на пачатку ўрока.
1)Адна група працуе з лагічна-смыславымі гексамі.
2)Група дзяцей атрымала заданне-эксперымент. ( Зрабіце апытванне на вуліцы ў незнаёмых людзей, дома - у сваіх родных.
3) вучань працуе з дамашнім практыкаваннем
Складзіце і запішыце сказы са словамі: Зіма, свята, каляндар, Масленіца. Растлумачце арфаграмы. Зрабіце сінтаксічны разбор аднаго сказа
3) праца з алгарытмам і заданнем “Падумай і запішы”
Алгарытм
1. Вызначы |
|||
беларускае слова |
запазычанае слова |
||
2. Пастаўце націск (ё пішацца заўсёды пад націскам) |
|||
1 склад перад націскам |
2, 3 склад перад націскам, паслянаціскныя склады |
Каранёвае я пішацца незалежна ад месца націску |
У 1-ым складзе перад націскам |
Я
|
Е |
Е |
Е |
Падумай і запішы правільна
- Дз..журны
- М..ккаваты
- Ц..гавіты
- Бал..рына
- С..л..нін
- Высв..тліць
- Ц..жкаваты
- Дз..вяты
- Він..грэт
- Г..рой
Калі ў вас усё правільна, на лісце самаацэнкі пастаўце 1 бал.
Вучні робяць вывад на прыкладзе гексаў
Настаўнік. Давайце правядзем размінку для вачэй.
Сімвалы Масленіцы
- Праца з тэкстам
(настаўнік чытае)
Масл..ніца… Гэта св..та не мае ў кал..ндары канкрэтнай даты, а пачынаецца за восем тыдняў да Вялікадня. Працягваецца Масл..ніца тыдзень, які так і называецца – масл..нічны або сырны.
Паходжанне назвы “Масл..ніца” зв..зваецца з парой, калі пачыналася новае малако, а затым тварог і масла. Пагэтаму ўзнікла традыцыя пакланення Воласу, што з’..ўляўся ап..куном жывёлы. На Беларусі Масл..ніца, як провады зімы, накладваліся на Гуканне в..сны.
У гэтым годзе Масл..ніца св..ткуецца ў пачатку сакавіка.
- Дайце тэксту назву і вызначце яго тэму.
- Растлумачце паходжанне назвы “Масленіца”.
- Якому богу ў свята пакланяліся беларусы?
- Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, абгрунтуйце свой адказ.
Праверце свае адказы на слайдзе, прастаўце балы ў ліст самаацэнкі
- Хвілінка-адпачынка
Настаўнік. А зараз адпачнём.
Псіхалагічны эцюд “Снегапад”
Устаньце, калі ласка. Заплюшчыце вочы і ўявіце снегапад. Сняжынкі падаюць зверху, падстаўце ім свае далоні. Снег гусцее, гусцее. Падзьміце на сняжынкі, пагрэйце шчокі, апусціце рукі. Вось і сонейка выглянула. Хутка прыйдзе вясна. Ад гэтага вам прыемна, хораша…
Паведамленне вучня-этнографа
Настаўнік. А зараз старонка “Цікава ведаць”. У ролі этнографа выступіў вучань.
Паслухайце, як святкавалася Масленіца кожны дзень
Вучань. Кожны дзень Масленічнага тыдня меў сваю назву і сімвалічнае напаўненне:
Панядзелак – сустрэча.
Трэба было змайстраваць з саломы ляльку-масленіцу, задобрыць салодкім.
Аўторак – зайгрышы.
Моладзь з раніцы ладзіла катанне з ледзяных і снежных горак, выглядалі сабе суджаных.
Серада – лакамка.
Цешчы (маці жонкі) запрашалі зяцёў на бліны.
Чацвер – шчыры чацвертак.
Гулялі на “ўсю катушку”.
Пятніца – цешчыны вячоркі.
Зяць карміў любімую цешчу блінамі.
Субота – залоўчына гасцяванне.
Маладая нявестка запрашала сваіх бацькоў ў дом мужа на бліны.
Нядзеля – провады Масленкі, або Даравальная нядзеля.
Прасілі прабачэнне ва ўсіх, спальвалі саламянае пудзіла, а попел развейвалі па полі – на добры ўраджай.
- Творчая лабараторыя
А зараз звяртаемся да творчай лабараторыі “Жыцце пражыць - не поле перайсці”
Этнаграфічная лабараторыя “Святочны стол”
Працуйце камандай.
- Размяркуйце кожную назву стравы аднаму вучню.
- Разгледзьце стравы. Знайдзіце кожнай страве назву і тлумачэнне.
- Устаўце прапушчаныя літары ў сваім слове і тлумачэнні, назавіце літары, растлумачце іх правапіс
- Зрабіце рэкламу кожнай страве. Пачынайце сваё выказванне звароткамі.
С..л..дзец
В..рашчака
Крупнік
Куцця масл..нічная
Студзіна
Рыба, якая ўжываецца ў ежу ў салёным і вэнджаным выгл..дзе
Рэдкая мучная страва з м..сам, каўбасой, рознымі прыправамі
Крупяны суп; крупеня, забелены прасяны крупнік
Каша з ячных або іншых круп
Студзіна і – квашаніна, халадзец
Творчая лабараторыя. Лялька “Масленіца”
Працуем камандай
Размяркуйце ролі
1 і 2 вучань працуе з паперай
3 вучань дапамагае склейваць
4 вучань – праца са словамі з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”. Устаўце літары, растлумачце правапіс.
Н..дзеля на Масленічным тыдні – апошні дзень перад В..лікім постам.
У гэты дзень праводзілі зіму, Масл..ніцу. Пудзіла апошні раз вадзілі па в..сцы і спальвалі на в..лікім вогнішчы.
Спальванне суправаджалася песнямі, танцамі. Карагодамі пратоптвалі снег да той пары, пакуль пад нагамі не праглядвалася чорная з..мля. Гэтымі рухамі абуджалі з..млю.
У некаторых рэгіёнах усходняга Палесся апошні дзень Масленіцы стаў дн..м, калі гукалі-зазывалі в..сну.
Дамашняе заданне
Матэматычная лабараторыя “Прыгатуем бліны”
Св..точныя в..сновыя бліны (адна порцыя)
1 ..йка
1 шкл..нка малака
0, 2 сталовыя лыжкі цукру
1 шкл..нка мукі
|
Св..точныя в..сновыя бліны (на тры порцыі) |
- Падлічыце прапорцыі на тры порцыі, запішыце ў другі слупок.
- Знайдзіце словы з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”, устаўце літары, растлумачце арфаграмы.
- Прыдумайце і запішыце свае прыклады на гэта правіла.
Прэзентуйце свой рэцэпт, выкарыстоўваючы звароткі, пачынаючы наступнымі словамі:
- “Паважаныя госці, вучні нашага класа, мы прадстаўляем рэцэпт бліноў (калі можаце, напячыце бліны)
Песня-карагод “Жавароначкі, прыл..ціце”
Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, растлумачце іх правапіс
Жавароначкі, прыл..ціце,
В..сну красную прын..сіце,
Каб сон..йка засв..ціла,
Каб снег белы растапіла,
Каб садзікі раскв..ціла.
Жавароначкі, прыл..ціце,
З..млю-матухну абудзіце
І дожджыкам напаіце,
Каб травачкі нарасціла,
Каб волікаў накарміла.
Жавароначкі, прыл..ціце,
Цёпла лец..йка прын..сіце,
А зімачку прыб..рыце,
Бо зімачка надаела –
Нам хлебушкі пераела.
- Тэставыя заданні
Астатнія працуюць з тэставымі заданнямі
- Літара я пішацца:
а) у першым складзе перад націскам;
б) у паслянаціскных складах;
в) у словах з каранёвым я незалежна ад месца націску;
г) у другім, трэцім складзе перад націскам.
- Літара е пішацца:
а) у запазычаных словах у першым складзе перад націскам;
б) заўсёды пішацца пад націскам;
в) у словах ед-, ет-;
г) у іншых ненаціскных складах (акрамя першага)літара е захоўваецца .
- Устаўце прапушчаныя літары
З..л..нь – з..лёны, з..л..наваты.
Ц..гнік – ц..гнікі.
Л..генда, к..фір, Г..расім, м..даль, с..ржант, пл..яда, с..рвіз.
Вы правяраеце свае тэставыя заданні, балы прастаўляеце ў лісты самаацэнкі.
- Падвядзенне вынікаў
Прыем “пяць пытанняў”
Хто? (Хто з’яўляецца галоўным персанажам свята масленіцы?)
Што? (Што гатуюць на Масленіцу?)
Калі? (Калі адзначаецца Масленіца у гэтым годзе?)
Дзе? (Дзе спатрэбяцца веды пра аправапіс літар е, ё, я?)
Як? (Як пішацца літара е ў запазычаных словах?)
- Рэфлексія
Прыём “Завяршы фразу”
Я даведаўся…
Я змог…
Я навучыўся…
Я зразумеў, што…
Мяне здзівіла…
Мне было цікава…
Мне захацелася…
Я задумаўся над тым, што…
Працягніце, калі ласка, выраз:
- сёння на ўроку я зразумеў…
- урок даў мне для жыцця…
- пасля ўрока мне захацелася
- Дамашняе заданне
Напісаць сачыненне”Масленіца …”
Знайсці і вывучыць масленічныя песні, падкрэсліць словы з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”
- Выстаўленне і каменціраванне адзнак
Ліст самаацэнкі вучня……………………………………………………
№ п/п
|
Самастойная работа Праца з гексамі Дамашняе заданне |
Праца з тэкстам |
1. Тэст 2. Лабараторыі |
Усяго |
|
1 бал (калі ўсё правільна), 0 – калі сць памылкі |
1 бал за адно заданне (4 балы) |
1-2 заданне – па 1 балу, 3 заданне – 3 балы (5 балаў) |
|
|
|
|
|
|
Праца з тэкстам
Масл..ніца… Гэта св..та не мае ў кал..ндары канкрэтнай даты, а пачынаецца за восем тыдняў да Вялікадня. Працягваецца Масл..ніца тыдзень, які так і называецца – масл..нічны або сырны. Паходжанне назвы “Масл..ніца” зв..зваецца з парой, калі пачыналася новае малако, а затым тварог і масла. Пагэтаму ўзнікла традыцыя пакланення Воласу, што з’..ўляўся ап..куном жывёлы. На Беларусі Масл..ніца, як провады зімы, накладваліся на Гуканне в..сны. У гэтым годзе Масл..ніца св..ткуецца ў пачатку сакавіка.
|
1. Дайце тэксту назву і вызначце яго тэму. 2. Растлумачце паходжанне назвы “Масленіца”. 3. Якому богу ў свята пакланяліся беларусы? 4. Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, абгрунтуйце свой адказ АДКАЗЫ 1.______________________________________ 2.______________________________________ _______________________________________ 3.______________________________________ _______________________________________ 4. _____________________________________ _______________________________________ _______________________________________
|
За кожнае заданне адзін бал |
Усяго: |
Тэставыя заданні
2. Літара я пішацца: а) у першым складзе перад націскам; б) у паслянаціскных складах; в) у словах з каранёвым я незалежна ад месца націску; г) у другім, трэцім складзе перад націскам. 2. Літара е пішацца: а) у запазычаных словах у першым складзе перад націскам; б) заўсёды пішацца пад націскам; в) у словах ед-, ет-; г) у іншых ненаціскных складах (акрамя першага)літара е захоўваецца . 3. Устаўце прапушчаныя літары З..л..нь – з..лёны, з..л..наваты. Ц..гнік – ц..гнікі. Л..генда, к..фір, Г..расім, м..даль, с..ржант, пл..яда, с..рвіз.
|
Адказы : 1.____________________________
2.____________________________
3._________________________________
___________________________________
_____________________________________
|
5 балаў:1 –1, 2 – 1, 3 – 3
|
Балы: |
Тэма: Правапіс е, ё, я
Мэта: плануецца, што к заканчэнню ўрока вучні будуць ведаць:
-правіла вымаўлення е, ё, я;
- правіла напісання галосных е, ё, я ў спрадвечна беларускіх і запазычаных словах;
- пра свята Масленіца.
умець:
-вызначаць націскны, першы і другі пераднаціскныя склады;
-адрозніваць каранёвае я;
-адрозніваць словы іншамоўнага паходжання;
-ужываць новыя словы ў маўленні.
Задачы асобаснага развіцця:
садзейнічаць развіццю маналагічнага і дыялагічнага маўлення, фарміраванню пазнавальных уменняў;
ствараць умовы для выхавання шаноўных адносін да культуры, традыцый нашага народа.
Ход урока
1.
Настаўнік заходзіць у клас.
Добры дзень у хату! Прывітанне, паважаныя госці, дарагія вучні. У нашым класе свята – праводзіны Зімы.
Хлопчыкі, добра будзем працаваць, адзавіцеся?
Дзяўчаткі, атрымаем самы вялікі бал, адклікнецеся.
А гэта што за госці? Толькі зачараваныя нейкія? Дзеткі, давайце скажам: “Госцейкі, прачніцеся”.
1 вучань. З Зімою хочам развітвацца, а чакаем Вясну-красну. Паглядзіце на наша сонейка, веснавое яно.
2 вучань. Птушка- птушачка, адчыняй вясну, замыкай зіму!
(вучні спяваюць, граюць)
Усе разам. Прыйдзі, прыйдзі, Вясна, у нас сёння Масленіца!
Паглядзіце на дошку, расшыфруйце нашы малюнкі.
Тэма, мэта ўрока
Настаўнік
Настаўнік. А зараз, мае дарагія вучні, звернемся да свята.
Узнікненне Масленіцы абумоўлена доўгай і суровай зімой, жаданнем перад пачаткам вясны закончыць зімовыя будні, падрыхтавацца да пачатку палявых работ, да новага перыяду жыцця.
Наша Масленіца гадавая.
Яна госцейка дарагая.
- Праверка дамашняга задання
Індывідуальныя заданні, заданні на дошцы, праверка дамашняга задання на пачатку ўрока.
1)Адна група працуе з лагічна-смыславымі гексамі.
2)Група дзяцей атрымала заданне-эксперымент. ( Зрабіце апытванне на вуліцы ў незнаёмых людзей, дома - у сваіх родных.
3) вучань працуе з дамашнім практыкаваннем
Складзіце і запішыце сказы са словамі: Зіма, свята, каляндар, Масленіца. Растлумачце арфаграмы. Зрабіце сінтаксічны разбор аднаго сказа
3) праца з алгарытмам і заданнем “Падумай і запішы”
Алгарытм
1. Вызначы |
|||
беларускае слова |
запазычанае слова |
||
2. Пастаўце націск (ё пішацца заўсёды пад націскам) |
|||
1 склад перад націскам |
2, 3 склад перад націскам, паслянаціскныя склады |
Каранёвае я пішацца незалежна ад месца націску |
У 1-ым складзе перад націскам |
Я
|
Е |
Е |
Е |
Падумай і запішы правільна
- Дз..журны
- М..ккаваты
- Ц..гавіты
- Бал..рына
- С..л..нін
- Высв..тліць
- Ц..жкаваты
- Дз..вяты
- Він..грэт
- Г..рой
Калі ў вас усё правільна, на лісце самаацэнкі пастаўце 1 бал.
Вучні робяць вывад на прыкладзе гексаў
Настаўнік. Давайце правядзем размінку для вачэй.
Сімвалы Масленіцы
- Праца з тэкстам
(настаўнік чытае)
Масл..ніца… Гэта св..та не мае ў кал..ндары канкрэтнай даты, а пачынаецца за восем тыдняў да Вялікадня. Працягваецца Масл..ніца тыдзень, які так і называецца – масл..нічны або сырны.
Паходжанне назвы “Масл..ніца” зв..зваецца з парой, калі пачыналася новае малако, а затым тварог і масла. Пагэтаму ўзнікла традыцыя пакланення Воласу, што з’..ўляўся ап..куном жывёлы. На Беларусі Масл..ніца, як провады зімы, накладваліся на Гуканне в..сны.
У гэтым годзе Масл..ніца св..ткуецца ў пачатку сакавіка.
- Дайце тэксту назву і вызначце яго тэму.
- Растлумачце паходжанне назвы “Масленіца”.
- Якому богу ў свята пакланяліся беларусы?
- Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, абгрунтуйце свой адказ.
Праверце свае адказы на слайдзе, прастаўце балы ў ліст самаацэнкі
- Хвілінка-адпачынка
Настаўнік. А зараз адпачнём.
Псіхалагічны эцюд “Снегапад”
Устаньце, калі ласка. Заплюшчыце вочы і ўявіце снегапад. Сняжынкі падаюць зверху, падстаўце ім свае далоні. Снег гусцее, гусцее. Падзьміце на сняжынкі, пагрэйце шчокі, апусціце рукі. Вось і сонейка выглянула. Хутка прыйдзе вясна. Ад гэтага вам прыемна, хораша…
Паведамленне вучня-этнографа
Настаўнік. А зараз старонка “Цікава ведаць”. У ролі этнографа выступіў вучань.
Паслухайце, як святкавалася Масленіца кожны дзень
Вучань. Кожны дзень Масленічнага тыдня меў сваю назву і сімвалічнае напаўненне:
Панядзелак – сустрэча.
Трэба было змайстраваць з саломы ляльку-масленіцу, задобрыць салодкім.
Аўторак – зайгрышы.
Моладзь з раніцы ладзіла катанне з ледзяных і снежных горак, выглядалі сабе суджаных.
Серада – лакамка.
Цешчы (маці жонкі) запрашалі зяцёў на бліны.
Чацвер – шчыры чацвертак.
Гулялі на “ўсю катушку”.
Пятніца – цешчыны вячоркі.
Зяць карміў любімую цешчу блінамі.
Субота – залоўчына гасцяванне.
Маладая нявестка запрашала сваіх бацькоў ў дом мужа на бліны.
Нядзеля – провады Масленкі, або Даравальная нядзеля.
Прасілі прабачэнне ва ўсіх, спальвалі саламянае пудзіла, а попел развейвалі па полі – на добры ўраджай.
- Творчая лабараторыя
А зараз звяртаемся да творчай лабараторыі “Жыцце пражыць - не поле перайсці”
Этнаграфічная лабараторыя “Святочны стол”
Працуйце камандай.
- Размяркуйце кожную назву стравы аднаму вучню.
- Разгледзьце стравы. Знайдзіце кожнай страве назву і тлумачэнне.
- Устаўце прапушчаныя літары ў сваім слове і тлумачэнні, назавіце літары, растлумачце іх правапіс
- Зрабіце рэкламу кожнай страве. Пачынайце сваё выказванне звароткамі.
С..л..дзец
В..рашчака
Крупнік
Куцця масл..нічная
Студзіна
Рыба, якая ўжываецца ў ежу ў салёным і вэнджаным выгл..дзе
Рэдкая мучная страва з м..сам, каўбасой, рознымі прыправамі
Крупяны суп; крупеня, забелены прасяны крупнік
Каша з ячных або іншых круп
Студзіна і – квашаніна, халадзец
Творчая лабараторыя. Лялька “Масленіца”
Працуем камандай
Размяркуйце ролі
1 і 2 вучань працуе з паперай
3 вучань дапамагае склейваць
4 вучань – праца са словамі з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”. Устаўце літары, растлумачце правапіс.
Н..дзеля на Масленічным тыдні – апошні дзень перад В..лікім постам.
У гэты дзень праводзілі зіму, Масл..ніцу. Пудзіла апошні раз вадзілі па в..сцы і спальвалі на в..лікім вогнішчы.
Спальванне суправаджалася песнямі, танцамі. Карагодамі пратоптвалі снег да той пары, пакуль пад нагамі не праглядвалася чорная з..мля. Гэтымі рухамі абуджалі з..млю.
У некаторых рэгіёнах усходняга Палесся апошні дзень Масленіцы стаў дн..м, калі гукалі-зазывалі в..сну.
Дамашняе заданне
Матэматычная лабараторыя “Прыгатуем бліны”
Св..точныя в..сновыя бліны (адна порцыя)
1 ..йка
1 шкл..нка малака
0, 2 сталовыя лыжкі цукру
1 шкл..нка мукі
|
Св..точныя в..сновыя бліны (на тры порцыі) |
- Падлічыце прапорцыі на тры порцыі, запішыце ў другі слупок.
- Знайдзіце словы з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”, устаўце літары, растлумачце арфаграмы.
- Прыдумайце і запішыце свае прыклады на гэта правіла.
Прэзентуйце свой рэцэпт, выкарыстоўваючы звароткі, пачынаючы наступнымі словамі:
- “Паважаныя госці, вучні нашага класа, мы прадстаўляем рэцэпт бліноў (калі можаце, напячыце бліны)
Песня-карагод “Жавароначкі, прыл..ціце”
Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, растлумачце іх правапіс
Жавароначкі, прыл..ціце,
В..сну красную прын..сіце,
Каб сон..йка засв..ціла,
Каб снег белы растапіла,
Каб садзікі раскв..ціла.
Жавароначкі, прыл..ціце,
З..млю-матухну абудзіце
І дожджыкам напаіце,
Каб травачкі нарасціла,
Каб волікаў накарміла.
Жавароначкі, прыл..ціце,
Цёпла лец..йка прын..сіце,
А зімачку прыб..рыце,
Бо зімачка надаела –
Нам хлебушкі пераела.
- Тэставыя заданні
Астатнія працуюць з тэставымі заданнямі
- Літара я пішацца:
а) у першым складзе перад націскам;
б) у паслянаціскных складах;
в) у словах з каранёвым я незалежна ад месца націску;
г) у другім, трэцім складзе перад націскам.
- Літара е пішацца:
а) у запазычаных словах у першым складзе перад націскам;
б) заўсёды пішацца пад націскам;
в) у словах ед-, ет-;
г) у іншых ненаціскных складах (акрамя першага)літара е захоўваецца .
- Устаўце прапушчаныя літары
З..л..нь – з..лёны, з..л..наваты.
Ц..гнік – ц..гнікі.
Л..генда, к..фір, Г..расім, м..даль, с..ржант, пл..яда, с..рвіз.
Вы правяраеце свае тэставыя заданні, балы прастаўляеце ў лісты самаацэнкі.
- Падвядзенне вынікаў
Прыем “пяць пытанняў”
Хто? (Хто з’яўляецца галоўным персанажам свята масленіцы?)
Што? (Што гатуюць на Масленіцу?)
Калі? (Калі адзначаецца Масленіца у гэтым годзе?)
Дзе? (Дзе спатрэбяцца веды пра аправапіс літар е, ё, я?)
Як? (Як пішацца літара е ў запазычаных словах?)
- Рэфлексія
Прыём “Завяршы фразу”
Я даведаўся…
Я змог…
Я навучыўся…
Я зразумеў, што…
Мяне здзівіла…
Мне было цікава…
Мне захацелася…
Я задумаўся над тым, што…
Працягніце, калі ласка, выраз:
- сёння на ўроку я зразумеў…
- урок даў мне для жыцця…
- пасля ўрока мне захацелася
- Дамашняе заданне
Напісаць сачыненне”Масленіца …”
Знайсці і вывучыць масленічныя песні, падкрэсліць словы з арфаграмай “Правапіс е, ё, я”
- Выстаўленне і каменціраванне адзнак
Ліст самаацэнкі вучня……………………………………………………
№ п/п
|
Самастойная работа Праца з гексамі Дамашняе заданне |
Праца з тэкстам |
1. Тэст 2. Лабараторыі |
Усяго |
|
1 бал (калі ўсё правільна), 0 – калі сць памылкі |
1 бал за адно заданне (4 балы) |
1-2 заданне – па 1 балу, 3 заданне – 3 балы (5 балаў) |
|
|
|
|
|
|
Праца з тэкстам
Масл..ніца… Гэта св..та не мае ў кал..ндары канкрэтнай даты, а пачынаецца за восем тыдняў да Вялікадня. Працягваецца Масл..ніца тыдзень, які так і называецца – масл..нічны або сырны. Паходжанне назвы “Масл..ніца” зв..зваецца з парой, калі пачыналася новае малако, а затым тварог і масла. Пагэтаму ўзнікла традыцыя пакланення Воласу, што з’..ўляўся ап..куном жывёлы. На Беларусі Масл..ніца, як провады зімы, накладваліся на Гуканне в..сны. У гэтым годзе Масл..ніца св..ткуецца ў пачатку сакавіка.
|
1. Дайце тэксту назву і вызначце яго тэму. 2. Растлумачце паходжанне назвы “Масленіца”. 3. Якому богу ў свята пакланяліся беларусы? 4. Выпішыце словы з прапушчанымі літарамі, абгрунтуйце свой адказ АДКАЗЫ 1.______________________________________ 2.______________________________________ _______________________________________ 3.______________________________________ _______________________________________ 4. _____________________________________ _______________________________________ _______________________________________
|
За кожнае заданне адзін бал |
Усяго: |
Тэставыя заданні
2. Літара я пішацца: а) у першым складзе перад націскам; б) у паслянаціскных складах; в) у словах з каранёвым я незалежна ад месца націску; г) у другім, трэцім складзе перад націскам. 2. Літара е пішацца: а) у запазычаных словах у першым складзе перад націскам; б) заўсёды пішацца пад націскам; в) у словах ед-, ет-; г) у іншых ненаціскных складах (акрамя першага)літара е захоўваецца . 3. Устаўце прапушчаныя літары З..л..нь – з..лёны, з..л..наваты. Ц..гнік – ц..гнікі. Л..генда, к..фір, Г..расім, м..даль, с..ржант, пл..яда, с..рвіз.
|
Адказы : 1.____________________________
2.____________________________
3._________________________________
___________________________________
_____________________________________
|
5 балаў:1 –1, 2 – 1, 3 – 3
|
Балы: |
Вернуться в раздел Разработки уроков, мероприятий, публикации